Rådgiver i Vestjysk Bank hjælper kunde med at realisere sine drømme

Tanja Mønsted Kristensen 

Privatrådgiver, Viborg

Sådan gør du, hvis du har været udsat for svindel

Er du blevet udsat for svindel eller er nogen kommet i besiddelse af dine personlige oplysninger? Få overblik over, hvad du skal gøre her.

1. Få et nyt MitID

Hvis der er risiko for, at andre har fået kendskab til dine MitID-oplysninger, skal de ændres. Du kan selv ændre brugernavn og kode på https://www.mitid.dk/ eller på Borgerservice i den kommune, du bor i. Hvis der kan være oprettet en ny MitID-app, skal denne spærres hurtigst muligt. Kontakt evt. MitID support på tlf. 33 98 00 10.

2. Spær dit kort

Dette kan gøres enten i Netbank, Mobilbank eller ved at ringe til Nets på tlf. 44 89 29 29 (Dankort og Visa) eller 44 89 27 50 (Mastercard). Hold øje med din konto – hvis der er hævet penge på dit kort, som du ikke kan vedkende dig, skal du oprette en indsigelse her.

3. Opret en kreditadvarsel

En kreditadvarsel er en spærring, som hindrer, at andre kan oprette lån i dit navn. Den oprettes på www.borger.dk, når dit MitID igen er klar til brug, men har først virkning fra det øjeblik, den er oprettet.

4. Tjek, om der er oprettet kviklån i dit navn

Der kan være blevet oprettet kviklån i dit navn, men udbetalt til svindleren. Vi anbefaler dig derfor at undersøge, om der er oprettet lån – det gør du sådan:
- Log på www.skat.dk (Når dit MitID er klar)
- Klik på ”Profil” i øverste højre hjørne
- Vælg ”Oversigt over hændelser”
- Vælg ”Alle hændelser”
- I listen kan du se, hvis et kviklånsselskab har spurgt på dine skatteoplysninger

Du kan desuden se, om der er optaget nye lån i dit navn på www.kreditstatus.dk

Hvis der er forespurgt enten på dine skatteoplysninger eller optaget lån i dit navn, skal du kontakte de pågældende selskaber.

5. Få renset din computer

Hvis en svindler har haft adgang til din computer, anbefaler vi dig at få den renset ved en professionel – men spørg først politiet, om de skal undersøge computeren i forbindelse med deres efterforskning.

6. Anmeld sagen til politiet

Du kan enten anmelde sagen på Politiets hjemmeside eller ved at henvende dig til politiet. Når du har foretaget en anmeldelse, og du modtager en kvittering, vil vi meget gerne bede om dit journalnummer, så vi kan henvise til denne.

7. Geografisk sikkerhed – kun Mastercard

I din netbank under punktet ”Kort” kan du tilvælge geografisk sikkerhed. Her kan du selv tilpasse, hvor og hvordan dit kort kan bruges – ex. at det kun skal kunne bruges i Europa, ikke anvendes til spil på internettet eller kontantudbetalinger i en automat. Du kan selv åbne eller lukke for mulighederne efter behov.

8. Hent appen ”Mit Digitale Selvforsvar”

Svindlerne får hele tiden nye ideer og ændrer derfor ofte svindelmetoder. Her kan du løbende blive informeret om nye svindelformer eller læse om tidligere eksempler. Appen er udviklet af Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.

Har du brug for en printet udgave af ovenstående råd? Så download en flyer her. 

Gode råd om sikkerhed

Antallet af sager, hvor kriminelle misbruger folks netbank og stjæler deres penge, er desværre stærkt stigende. Men du kan selv gøre noget for at holde røveren ude af din stue ved at følge disse råd:

  • Hvis du bruger samme koder flere steder, får en svindler hurtigt adgang till flere ting, hvis han/hun får kendskab til denne. Sørg derfor for at skifte koder jævnligt – og vælg helst forskellige koder.

  • Hjælp andre med at undgå svindel. Der er desværre mange, der bliver snydt, men ved at fortælle om din oplevelse, kan du måske hjælpe andre til at undgå at havne i samme situation. Selvom det kan være svært at fortælle om, hjælper du dermed din omgangskreds til at være på vagt, hvis de skulle opleve noget lignende.

  • Husk, at ingen offentlige myndigheder, banker, politiet eller private virksomheder beder dig om at oplyse adgangskoder, MitID-oplysninger, PIN-koder eller lignende – hverken i telefonen, på SMS eller mail. Udlever aldrig dit kort til andre, heller ikke selvom de udgiver sig for at være fra banken eller fra Nets.

  • Opbevar aldrig PIN-koden sammen med dit kort. Gem evt. PIN-koden et sikkert sted i dit hjem, men aldrig sammen med kortet.


Læs mere om digital sikkerhed på vores hjemmeside eller digitalsikkerhed.dk

Har du brug for hjælp?

Du er altid velkommen til at kontakte os på 96 63 20 00, hvis du har spørgsmål. Du kan også henvende dig til Hotline for Identitetstyveri på tlf. 33 98 00 98.