Young Money

Young Money er vores digitale lommepenge- og læringsunivers for børn og unge mellem 7 og 17 år – og deres forældre. Med Young Money lærer dit barn at holde styr på sine penge og få en forståelse af, hvad pengene er værd.

Bestil Young Money

Hvad er Young Money?

Young Money er et digitalt lommepenge- og læringsunivers med en smart app til både dig og dit barn.

Du kan fx overføre et fast beløb i lommepenge til dit barn hver måned eller du kan oprette opgaver, som dit barn får penge for, når opgaven er løst. Dit barn kan også anmode dig om penge for at have løst en opgave. I appen får I hurtigt og nemt overblik over, hvad pengene bruges på.

Ønsker dit barn sig et par nye rulleskøjter, kan I oprette rulleskøjter som opsparingsmål. Så kan barnet løbende følge med i, hvor mange penge der skal spares op, før der er råd til rulleskøjterne – og på den måde motiveres barnet til at spare op.

Sådan får du Young Money

Med Young Money kan dit barn få:

  • En Young Money app
  • Et Mastercard Debit (valgfrit)
  • En Young Money konto
  • En Opsparingskonto


Young Money er gratis, når du er helkunde i Vestjysk Bank. Du skal blot bestille Young Money og hente appen "Young Money" i App Store eller Google Play.

Bestil Young Money

Ung dreng ligger på maven og spiller på sin ipad mens han smiler

Young Money appen til barnet

I appen kan dit barn:

  • Se saldoen på sin konto og følge sit forbrug
  • Modtage penge for udførte opgaver
  • Sende penge til sine forældre
  • Anmode sine forældre om penge
  • Oprette og følge sine opsparingsmål

Young Money appen til forældre

I appen kan du:

  • Følge dit barns forbrug og opsparingsmål
  • Sende penge til dit barn
  • Modtage penge fra dit barn
  • Oprette opgaver til dit barn
  • Oprette en fast overførsel af lommepenge
Ung pige med hvidt halstørklæde hører musik mens hun kigger på sin telefon

Giv dit barn sunde pengevaner

I dag vokser børn op i et næsten kontantløst samfund, hvor de fleste af os betaler med kort eller apps på mobiltelefonen. Derfor kan det være svært at forstå værdien af penge. Forskning viser, at børns økonomiske vaner dannes allerede fra 7-års alderen. Med Young Money kan du hjælpe dit barn med at få gode pengevaner.

Typiske spørgsmål om Young Money

Herunder kan du finde svar på de mest gængse spørgsmål om Young Money. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til vores Kundeservice på 96 63 20 00.

Nej, det er gratis.

  1. Bestil Young Money her på siden
  2. Download Young Money appen på både din egen og barnets mobiltelefon / tablet
  3. Log ind som forælder på din mobiltelefon / tablet
  4. Tryk på ’Start her’
  5. Vælg Vestjysk Bank
  6. Log ind med MitID
  7. Indtast dit CPR-nr.
  8. Vælg adgangskode
  9. Vælg konto
  10. Du er nu på app’ens forælderforside - tryk på ’Indstillinger’
  11. Tryk på det barn, der skal tilknyttes
  12. Der dannes nu en QR-kode, som barnet skal scanne med sin Young Money app. Det gør barnet ved at trykke på ‘Scan kode’, hvorefter kamera aktiveres. Barnet kan nu scanne QR-koden og oprette en adgangskode.

Ja, appen kan bruges på både iPhone, iPad og Android-enheder.

Ja, I kan sagtens begge to downloade og bruge Young Money appen med jeres barn. Det kræver dog, at I begge har fuldmagt til barnets konti via mobil/netbank.

I kan begge følge med i barnets forbrug og opsparing og sende penge til barnet. Dog er det kun den forælder, der har oprettet barnet (med QR-kode), som får anmodninger.

Dit barn kan nulstille appen ved at trykke på ’Nulstil app’ på login-skærmen.

Herefter skal du som forælder aktivere en ny QR-kode til barnet i dine ’Indstillinger’.

Når barnet er på appens startside, skal barnet vælge ’Scan kode’ og scanne QR-koden på ny.

Til sidst vælger dit barn en ny adgangskode, og så er appen igen klar til brug.

Du kan nulstille din app under ’Indstillinger’. Når du nulstiller appen, skal du logge ind med MitID på ny og derefter vælge en ny adgangskode. Barnets app vil stadig fungere, selvom du nulstiller appen.

Når du bestiller Young Money, kan du også bestille et Mastercard Debit til dit barn, hvis du ønsker det.

Har dit barn allerede et Mastercard Debit, kan du vælge, om kortet skal være tilknyttet barnets Young Money konto eller en anden konto.

Nej, appen er et gratis tilbud. De fleste børn synes dog, at det er appen, der – sammen med kortet – gør Young Money smart og sjov. Og med appen kan du som forælder nemt overføre penge til dit barn, følge barnets forbrug og have gode dialoger om sunde pengevaner. 

Ja, du kan bestille et Mastercard Debit til dit barn her. Men uden en Young Money konto kan barnet ikke anvende Young Money app'en, da dette kræver en Young Money konto. Hvis du bestiller Young Money her på siden, oprettes der automatisk en Young Money konto og opsparingskonto til dit barn, og du kan samtidig bestille et Mastercard Debit. 

Ja, dit barn kan godt få en Young Money konto uden kort. Når du bestiller Young Money, kan du vælge, om dit barn skal have et Mastercard Debit.

Kortet bliver sendt med posten inden for de næste 14 dage. Herefter kommer pinkoden til kortet i løbet af 5 hverdage.

Nej. Det er ikke muligt at overføre til 3. mand i appen. Young Money er et lukket univers for børn og forældre.

Nej, dit barn får et Mastercard Debit og kan ikke bruge flere penge, end der står på kontoen.

Ja, hvis dit barn er mellem 13-17 år og har MitID, kan kortet også anvendes på nettet.

Ja, hvis du bestiller Young Money her på siden, så kan du vælge, at kontoen skal ændres til en Young Money konto. Du kan bruge Young Money appen, når du har modtaget en bekræftelse i din mobil- eller netbank. 

Konto: Dit barns Young Money konto ændres automatisk til en Lønkredit Ung og Young Money opsparingskontoen ændres til en PlusOpsparing. Både du og dit barn får besked i god tid, inden ændringerne sker.

App: Young Money-appen kan desværre ikke længere bruges, når dit barn fylder 18 år.

Kort: Dit barn beholder sit MasterCard Debit, indtil det udløber. Herefter sender banken et nyt kort med posten.

Du og dit barn kan til enhver tid fjerne appen fra jeres mobiltelefoner og/eller tablets. Hvis du ønsker at slette dit barns Young Money-konti og kort, skal du kontakte banken.

Når dit barn er under 18 år, bliver ansvaret for andres misbrug af kortet vurderet efter værgemålslovens regler og reglerne om umyndiges erstatningskrav. Det betyder, at selvrisikoreglen på 375 kr. ikke gælder, og at reglerne om hæftelse i lov om betalinger kun gælder, hvis det er til barnets fordel.

Du skal dog være opmærksom på, at barnet i henhold til værgemålslovens regler og reglerne om umyndiges erstatningskrav godt kan risikere at hæfte for misbruget, hvis der er handlet groft uansvarligt. Det kan fx være groft uansvarligt at give sit kort og sin pinkode til en ven, som herefter kan misbruge kortet. Det kan også være groft uansvarligt at skrive pinkoden på kortet og lade kortet ligge frit fremme, fx i klasselokalet eller til sport.

Er dit barn ikke oprettet som kunde hos os, kan du tage fat på din rådgiver og sætte gang i processen. Du er også velkommen til at kontakte vores kundeservice på 96 63 20 00, så kan de hjælpe dig med at få oprettet dit barn. Du vil modtage et link, hvor du skal uploade legitimation m.m. på dit barn. Når barnet er oprettet som kunde, kan du bestille Young Money her på siden. Er I begge to kunder, kan du bestille Young Money med det samme.

Download Young Money i App Store

Download app´en til IOS

Download Young Money i Google Play

Download app´en til Android

Har du brug for hjælp?

Bare så vi ved at du ikke er en robot, tak.

Når du udfylder formularen, sender du personlige oplysninger til os. Vi passer godt på dem og anvender dem udelukkende til at imødekomme din henvendelse. Læs vores retningslinjer for behandling på vestjyskbank.dk/persondata