Bankkunder skal vise legitimation
Hvidvaskloven pålægger os, at vi løbende indhenter og registrerer legitimation på alle vores kunder. Det gælder både nye og eksisterende kunder – uanset om du har været kunde i banken længe. Du kan også blive bedt om at vise legitimation, når du sætter kontanter ind eller foretager andre kontante handlinger i banken.
Få svar på, hvorfor vi stiller spørgsmål her
Åbn Finansrådets folder "husk legitimation"
Send din legitimation via netbank
Vi beder om legitimationen via en besked i netbank. Her kan du på en sikker måde sende et billede af forsiden af både dit sundhedskort og dit kørekort eller pas.
Er du foreningskunde?
Hvis du er foreningskunde, kan du indlevere legitimation via Unioo. Læs mere her.
Har du ikke adgang til netbank?
Hvis du ikke har adgang til at indsende legitimation via netbank, kan du sende det som en sikker mail. Læs mere her.
Bemærk venligst, at legitimationen ikke må være udløbet.
Har du hverken et gyldigt kørekort eller et gyldigt pas, kan du anvende en anden type af gyldig legitimation. Det kan f.eks. være et legitimationskort, ID-kort, opholdstilladelse, dåbs-/navneattest eller vielsesattest. Vi skal have en af de nævnte former for legitimation sammen med en kopi af sundhedskort.
Har du ikke et sundhedskort, kan den seneste årsopgørelse fra SKAT anvendes som dokumentation for din adresse.
Eksempler på legitimation (modelfoto af fiktiv person)
Hvorfor beder vi om ID og spørger ind til dine pengesager?
Det kan virke underligt, når vi til tider beder om at se sundhedskort og billedlegitimation - eller spørger, hvordan du bruger os som pengeinstitut. Men der er en god grund. Se en video om, hvorfor vi gør, som vi gør.